Kinderpostzegelactie 2023 brengt 9.608.090 euro op

07-11-2023

De kinderpostzegelactie heeft dit jaar 9.608.090 euro opgebracht. Dit is bijna 600.000 euro meer dan vorig jaar. De opbrengst gaat naar de steeds grotere groep kinderen die niet kan meedoen, door armoede, eenzaamheid of problemen thuis. Deze kinderen lopen vast op school en kunnen zich niet optimaal ontwikkelen. Een week lang gingen basisschoolleerlingen in Nederland langs de deuren om leeftijdgenoten een steuntje in de rug te geven.

Traditie

De kinderpostzegelactie is immaterieel cultureel erfgoed en uniek in de wereld. Elk jaar verkopen duizenden basisschoolleerlingen kinderpostzegels en andere leuke producten, om kinderen te helpen die dat het hardste nodig hebben. Olcay Gülsen en Ruud de Wild deden op woensdag 27 september de eerste bestelling van de kinderpostzegelactie. Gülsen: “Het thema ‘Laat ieder kind meedoen’ gaat me persoonlijk aan het hart. Ik weet hoe het is om als kind te maken te krijgen met problemen thuis. Geweldig dat kinderen met hun inzet voor de kinderpostzegelactie zó veel voor elkaar kunnen betekenen!”

Sofie Vriends, directeur Kinderpostzegels: “Ik ben ongelofelijk trots op alle kinderen en scholen die weer hebben meegedaan aan de actie. Ook het enthousiasme van het Nederlandse publiek en onze donateurs is hartverwarmend. Met een prachtig eindresultaat als gevolg!”

Laat ieder kind meedoen

Met het thema ‘Laat ieder kind meedoen’ vraagt Kinderpostzegels dit jaar aandacht voor de steeds grotere groep kinderen die niet kan meedoen, door armoede of problemen thuis. Voor hen is dit jaar de opbrengst van de kinderpostzegelactie bestemd. Kinderpostzegels helpt deze kinderen concreet, bijvoorbeeld met schoolspullen of een ontbijt. En Kinderpostzegels ondersteunt projecten die kinderen weerbaarder maken en hen laten voelen dat ze er niet alleen voor staan. Zo komen kinderen weer toe aan een positieve ontwikkeling, op school en daarbuiten, en krijgen zij de kansen die ze verdienen.

Kinderpostzegels met LEGO® minifiguren grote favoriet

Op de kinderpostzegels en ansichtkaarten van dit jaar staan vrolijke LEGO® minifiguren. Ook dit jaar waren de kinderpostzegels weer het populairste product. In totaal zijn er 918.791 bestellingen gedaan – de meeste daarvan digitaal door de QR-code te scannen bij een kind aan de deur. Daarnaast kozen mensen dit jaar ook massaal om een eenmalige donatie te doen.

100 jaar Kinderpostzegels

In 1924 werd, samen met PostNL, de eerste kinderpostzegel uitgebracht. Volgend jaar, in 2024, bestaat Kinderpostzegels 100 jaar. Sofie Vriends: “We gaan er een heel bijzonder en feestelijk jaar van maken. Met opvallende samenwerkingen, spannende activiteiten en een kinderpostzegelactie om nooit te vergeten. We kunnen nog niet te veel verklappen, maar binnenkort vertellen we meer!”