Ervaringen van leraren

Bettina Hardens, directeur van IOK De Globe in Enschede

Bettina is blij dat de opdrachten in Wereld vol Woorden in drie verschillende taalniveaus beschikbaar zijn; voor kinderen die nog helemaal geen Nederlands spreken, voor hen die het al een beetje spreken, tot kinderen die het behoorlijk onder de knie hebben. "Er is bijvoorbeeld een onderdeel dat gaat over het voedsel dat wij in Nederland eten. Nieuw is dat ook de achtergrond van het kind erbij betrokken wordt. We vragen daarom ook welk voedsel in hun land gegeten wordt."

Jorien Jansen, zorgcoördinator en leerkracht op AZS De Wissel in Luttelgeest

Voor Jorien springt de opdracht waarbij de leerlingen zelf een vlog mogen maken er echt uit: "Het past helemaal bij deze tijd en het biedt een fantastische context om taalfuncties te oefenen." 

Hanna Kuijs, nieuwkomersleerkracht bij Amsteltaal in Amstelveen

Hanna is blij met de opgave waarin leerlingen samen een opdracht krijgen en daarvoor zo goed en zo kwaad als het gaat met elkaar overleggen. "Ze moeten bijvoorbeeld proberen hetzelfde huis te tekenen of samen een kamer in te richten. Daarbij mogen ze gebruiken maken van de woorden die ze al kennen en ze mogen woorden aanwijzen op de woordmuur. Dat lukt vaak veel beter dan je misschien zou verwachten!"

Ook het thema Het Weer vindt Kuijs erg leuk. "Een leerling zegt een woord in zijn moedertaal en beeldt met gebaren uit wat hij bedoelt. De andere leerlingen moeten het woord dan proberen te raden. Kinderen genieten er erg van om hun moedertaal te gebruiken, en het is leuk om te ontdekken dat talen soms meer op elkaar lijken dan we denken."

Arie van den Berg van De Kameleon uit Rotterdam 

"De methode is erg effectief", zegt Arie. "Na een jaar zijn de meeste kinderen taalvaardig genoeg om in te stromen in het reguliere onderwijs", is zijn overtuiging.