Veelgestelde vragen

Donatiecampagne armoede

Waarom voert Kinderpostzegels deze campagne?

Het uitgangspunt van Kinderpostzegels is altijd: alle kinderen hebben evenveel recht om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Maar we zien dat momenteel de ontwikkelkansen van heel veel kinderen onder druk staan. Dat komt doordat steeds meer gezinnen in grote financiële problemen zitten. Volgens het NIBUD kan 1 op de 3 huishoudens niet goed rondkomen. Ruim 315.000 kinderen leven in armoede. Dat is 1 op de 12 kinderen – en de voorspelling is dat dat aantal nog verder stijgt. Sociale uitsluiting is voor deze kinderen een groot en reëel risico. Door een gebrek aan geld kunnen zij niet of nauwelijks meedoen aan activiteiten met leeftijdsgenoten, op school en daarbuiten. Deze kinderen staan daardoor letterlijk en figuurlijk aan de zijlijn. Ze kunnen zich niet optimaal ontwikkelen en dat heeft grote negatieve gevolgen, voor nu én later. Wij vinden het niet eerlijk dat sommige kinderen alle kansen krijgen en anderen niet. Geen kind mag buitengesloten worden door armoede. Daarom voeren we deze campagne en willen we ervoor zorgen dat alle kinderen kunnen blijven meedoen, sociaal en maatschappelijk. Zodat ze zich op lange termijn optimaal kunnen ontwikkelen.

Hoe helpen jullie concreet?

Wij vinden het niet eerlijk dat sommige kinderen alle kansen krijgen en anderen niet. Geen kind mag buitengesloten worden door armoede. Daarom zorgen wij ervoor dat alle kinderen kunnen blijven meedoen, sociaal en maatschappelijk. Zodat ze zich op lange termijn optimaal kunnen ontwikkelen. Dit doen we door hen heel concreet te helpen, bijvoorbeeld met:  

  • Een paar passende sportschoenen, zodat ze kunnen meedoen met de gymles en zich niet hoeven te schamen voor afgetrapte gympen.   

  • Een rugzak, zodat ze niet met een plastic boodschappentas naar school hoeven.  

  • Zwemlessen, zodat ze veilig zijn in de buurt van water én plezier kunnen maken met leeftijdsgenoten.  

  • Toegang tot sport, zodat ze fit en gezond blijven en zich ook op het sportveld sociaal-emotioneel kunnen ontwikkelen.  

  • Een tweedehands fiets, zodat ze naar een (middelbare) school kunnen die bij ze past, ook als die verder van huis is.  

Kinderpostzegels kan de armoedeproblematiek toch niet oplossen?

Nee, maar wat we wél kunnen is de negatieve gevolgen bestrijden die kinderen ondervinden doordat ze opgroeien in armoede. Armoede sluit kinderen buiten. Kinderen ervaren stress en zorgen als er in hun gezin geldproblemen zijn. Hun ontwikkeling, ook op school, komt daardoor onder druk te staan. Door ons specifiek hier op te richten, samen met onze partners (zoals o.a. Stichting Leergeld en Jeugdeducatiefonds), zorgen we ervoor dat kinderen kunnen blijven meedoen, sociaal en maatschappelijk. Zodat ieder kind gelijke kansen krijgt om zich optimaal te ontwikkelen.  
 

Hoe werken jullie samen met Stichting Leergeld?

Leergeld wil voorkomen dat kinderen uit gezinnen met minimale financiële middelen met uitsluiting te maken krijgen. De stichting zorgt ervoor dat kinderen kunnen deelnemen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten via 111 lokale Leergeld stichtingen, die samen actief zijn in 75% van alle Nederlandse gemeenten. Daarmee zet Leergeld zich, net als Kinderpostzegels, in voor gelijke kansen voor alle kinderen. Door Leergeld financieel te ondersteunen vergroten we het bereik en de impact van ons werk. 

Hoe werken jullie samen met het Jeugdeducatiefonds?

Het Jeugdeducatiefonds zorgt ervoor dat de ontwikkelingskansen van kinderen die opgroeien vanuit een achterstand vergroot worden. Daarmee zet het Jeugdeducatiefonds zich, net als Kinderpostzegels, in voor gelijke kansen voor alle kinderen. Door het Jeugdeducatiefonds financieel te ondersteunen vergroten we het bereik en de impact van ons werk.  
Momenteel is het Jeugdeducatiefonds veel in het nieuws omdat zij in opdracht van de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) de uitvoering doen van het gratis schoolontbijt voor 500 kwetsbare scholen. Kijk voor meer info op www.jeugdeducatiefonds.nl 

Ik heb een tweedehands fiets/paar gymschoenen/rugzak die ik aan een kind wil geven, of ik wil graag spullen doneren. Kan dat ook?

We waarderen de intentie zeer! Maar Kinderpostzegels is logistiek niet toegerust om spullen in te zamelen, te sorteren en/of te distribueren. Vandaar dat we focussen op financiële ondersteuning. Via onze uitvoerende partners zorgen we ervoor dat het geld ingezet wordt op een manier die optimaal past bij elke afzonderlijke situatie. Zo profiteren we van onze gezamenlijke ervaring en expertise, en helpen we op deze manier zoveel mogelijk kinderen.

Waarom vragen jullie of jullie mij telefonisch mogen benaderen?

We vragen je of we (eenmalig) telefonisch contact mogen opnemen over je donatie. Dit is optioneel, niet verplicht. We komen echter graag met je in contact zodat we je nog meer kunnen vertellen over Kinderpostzegels en de manier waarop we kinderen helpen. Op deze manier hopen we langdurige steun te krijgen. Dat is belangrijk, want met langdurige steun kunnen we kinderen structureel blijven helpen.  

Ik heb gedoneerd via Tikkie: hoe werkt dat precies?

In deze campagne bieden we voor het eerst de mogelijkheid om je donatie te betalen via Tikkie. Dat werkt snel en simpel, en we hopen dat deze extra service het voor mensen nog makkelijker maakt om te doneren.  
 
Na je donatie vragen we je nog een paar gegevens aan ons door te geven. Dat is optioneel, niet verplicht. We komen echter graag met je in contact zodat we je nog meer kunnen vertellen over Kinderpostzegels en de manier waarop we kinderen helpen. Op deze manier hopen we langdurige steun te krijgen. Dat is belangrijk, want met langdurige steun kunnen we kinderen structureel blijven helpen. 
 
Wil je weten hoe Tikkie om gaat persoonlijke gegevens, kijk dan hier: www.tikkie.me/privacyverklaring

Heeft u een vraag?

Vragen over uw bestelling

Antwoorden op overige vragen kunt u hiernaast vinden.

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u contact met ons opnemen per mail, via ons contactformulier, of telefonisch op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur. Ook kunt u contact met ons opnemen via sociale media. Door grote drukte kan de reactietijd langer zijn dan u van ons gewend bent, onze excuses daarvoor.

e. [email protected]
t. 0900-8212349