Jochem Myjer koopt eerste kinderpostzegels van dit jaar

28-09-2021

Komiek plaatst eerste bestelling Kinderpostzegelactie 2021

Komiek Jochem Myjer gaf dinsdag 28 september het startsein voor de 73e Kinderpostzegelactieweek. Dat deed hij door op basisschool De Bron in Amsterdam de eerste bestelling van de zegels te plaatsen. Het thema van de actie is dit jaar ‘Geef meer kracht’. Hiermee steunt Stichting Kinderpostzegels kinderen die het moeilijk hebben door de coronacrisis. De Kinderpostzegelactieweek loopt van 29 september t/m 6 oktober 2021.

De coronacrisis heeft een ingrijpend effect gehad op de levens van alle kinderen. Zo namen de meldingen over huiselijk geweld toe en kregen meer kinderen te maken met armoede. Het thuisonderwijs bleek niet voor iedereen haalbaar en hulpvragen gingen vaker dan ooit over mentale problemen. Daarnaast blijkt uit een peiling van Stichting Kinderpostzegels dat jongeren van 8 tot 17 jaar het afgelopen jaar meer stress (35%) ervaarden en zich eenzaam (38%) en (34%) droevig voelden.

 

 

 

 

 

 

 

 

“Als komiek weet ik als geen ander dat humor belangrijk is als je het even niet meer ziet zitten. Voor kinderen die zo’n zwaar jaar achter de rug hebben is humor het steuntje in de rug dat ze nodig hebben om weer veerkracht op te bouwen. Ik draag het doel van de actieweek 2021 dan ook een warm hart toe”, vertelt Jochem Myjer.


Ontwikkeling veerkracht bij kinderen

Met het thema ‘Geef meer kracht’ besteedt Stichting Kinderpostzegels aandacht aan projecten die bijdragen aan het ontwikkelen van veerkracht bij kinderen. Een deel van de opbrengst wordt besteed aan een gratis programma voor basisscholen, Expeditie Veerkracht, om onderwijspersoneel te ondersteunen bij het bieden van veerkracht aan kinderen. Daarnaast draagt de actie bij aan het initiatief ‘Mockingbird, samen voor het kind’, een netwerk van pleeggezinnen dat zich inzet om ondersteuning te bieden bij de zorg voor een pleegkind.

Pascal de Smit, directeur Stichting Kinderpostzegels:Uit onze peiling blijkt dat ruim de helft van de jongeren zich zorgen maakt over hun eigen toekomst en hun leven (veel) minder leuk vindt door corona. De langetermijngevolgen van de coronacrisis worden momenteel zichtbaar. We zien dat deze crisis een effect heeft op de mentale en fysieke gezondheid van onze kinderen. Daarom besteden we dit jaar extra aandacht aan de veerkracht van kinderen. Ik ben dit jaar extra trots dat bijna 145.000 kinderen meedoen aan de Kinderpostzegelactie!”


Pleisters De Gorgels

Vanaf woensdag 29 september gaan bijna 145.000 kinderen uit groep 7 en 8 door het hele land langs de deuren om kinderpostzegels en andere producten te verkopen. Op de zegels staan dit jaar de iconische Nederlandse striphelden Olivier B. Bommel en Tom Poes. Daarnaast kun je het goede doel ook steunen met de aankoop van andere producten, zoals pleisters van Jochem Myjers kinderboekenreeks De Gorgels, kleurrijke bloemzaadbommetjes, speciale ‘Als je begrijpt wat ik bedoel’-tassen en theepakketten.

Gepaste afstand

De producten van de Kinderpostzegelactie kunnen zowel digitaal via een persoonlijke videoboodschap, als op gepaste afstand van anderhalve meter verkocht worden. Stichting Kinderpostzegels ontwierp hiervoor vorig jaar al een coronaproof verkoopbox. Hiermee kan de bestelling onder meer door een QR-code contactloos worden geplaatst. 

Meer informatie

Peiling onder jongeren
Wij hebben in juli 2021 de impact van coronamaatregelen op de levens van kinderen in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction is een panelonderzoek onder kinderen en jongeren uitgevoerd.

► Geef meer kracht
Ontdek welke verschillende projecten we dit jaar steunen die kinderen helpen meer veerkracht te ontwikkelen. 

Verhalen van kinderen
Welke impact heeft de coronacrisis op kinderen? Kinderpostzegels geeft kinderen een stem tijdens deze actie. Stacey, Anissa, Farah, Samara, Faeza, Liban, Abdurahmaan en Aicha vertellen hun verhaal.